Артеменко Валентина Іванівна
учитель української мови та літератури,
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 імені Героя Радянського Союзу І.К. Конька, закінчила Кіровоградський державний педагогічний інститут імені О.С. Пушкіна, працює в даній школі з 1983 року. Має кваліфікаційну категорію « спеціаліст вищої категорії»
"Найважливіша мета вивчення гуманітарних предметів у школі - виховати громадянина, стійкого і мужнього патріота..."
(В. О. Сухомлинський)
З досвіду роботи Артеменко В.І.
Проблема творчого розвитку особистості в сучасному світі стоїть гостро. Для сучасної стратегії розвитку національної школи характерним є зростання уваги до особистості школяра, максимального розкриття його обдарування, інтелектуального розвитку, що забезпечує пріоритетність розвитку творчих рис
Психологи стверджують, що людину від тварини відрізняють три здібності: здібність
творчо мислити, здібність аналізувати, здібність переживати.
Жан-Жак Руссо писав, що переживати він почав раніше, ніж
мислити.
Тривалий час я працюю над проблемою «Творчі роботи учнів як засіб їх емоційного розвитку». На думку В. О. Сухомлинського « краса - засіб
виховання чуйної совісті». Підліток здатен
багато пізнати. Необхідно використовувати цю особливість так, щоб пізнання навколишнього світу ставало разом з тим і
моральним розвитком, пізнанням краси.
Мистецтво
сприяє тому, щоб діти поступали завжди за законами гармонії, краси. Естетично
нерозвинена людина не може вважатися повноцінною. Виховай серце - і слова не будуть в розладі з почуттями. Естетична
поведінка формує громадську поведінку.
Через мистецтво підліток не тільки вивчає, а ніби переживає, приміряє все на
себе. А це треба розбити тонко і уміло. Повинно відбутися якнайраніше потрясіння душі художнім словом. А якщо цьому
допоможе живопис і музика, тоді це відбудеться і раніше, і глибше
проникне в душу.
Одним з шляхів розвитку почуттєвої сфери в учнів я вбачаю в написанні ними творчих робіт. На мою думку, саме ця форма навчальної діяльності має
вагомий потенціал щодо розвитку здібності творчо мислити, аналізувати, переживати.
Важливим критерієм настрою дітей на творчу роботу є створення хорошого настрою, утвердження думки, що у них все вдасться. А одним із засобів
створення емоційного настрою є слово вчителя, яке спонукає до
творчості.
Великого значення я надаю урокам розвитку мовлення. Програмою уроків з
української мови в 8-му класі передбачено твір-опис місцевості на основі
власних спостережень і вражень у художньому стилі. Цю роботу я проводжу на
місцевому матеріалі, використовуючи елементи краєзнавства. Учням пропонується не
просто зробити опис місцевості, а виступити в ролі
екскурсоводів, зацікавити своїм повідомленням
слухачів. Це неможливо зробити, не відчувши подиху історії, не ознайомившись з
краєзнавчими матеріалами. А це завжди емоції, переживання. Готуючись до описів
пам'ятників історії та культури, я разом з учнями відвідую їх і пропоную не
тільки описати пам'ятник, а й поділитися враженнями про побачене, викликавши інтерес до нього. І помічають діти навіть те, що, на перший
погляд, здається непомітним. З болем пишуть, що на
пам'ятнику збито прізвище воїна, який у списку загиблих значиться першим. На
мармурових стелах з іменами мешканців Табурища, що загинули в роки Великої
Вітчизняної війни, знаходять прізвища своїх родичів,
розпитують про їх долю у бабусь і дідусів. А це свідчить про те, що діти небайдужі
до історичного минулого свого краю, цікавляться своїм родоводом.
У своїй роботі я часто використовую педагогічну спадщину
В. О. Сухомлинського: новели, бувальщини,
оповідання, казки, складенні ним для дітей. Ці твори спонукають до роздумів, до проявів різних емоцій, почуттів:
співчуття, любові до ближніх, чуйності, милосердя, бажання допомогти іншим. Такі
тексти використовую для написання творів-роздумів, оповідань за поданим
початком або кінцем. Так , наприклад, для
написання оповідання за поданим початком використовую твір «Велика це біда -
бездумність вчинку». Діти засуджують вчинок хлопчика,
у своїх роботах намагаються «оживити» пташку. За поданим початком старшокласникам пропонується твір В. О.
Сухомлинського «На кладці». Учні повинні
здійснити вибір: як чоловікам поступити у ситуації, коли вони зустрілися на
вузенькій кладці на середині річки.
Навчити
учнів бачити красу і разом з тим думати про неї і людську шляхетність допомагає казка «Віл та Синичка». Після
ознайомлення з нею семикласникам пропонується
написати твір-мініатюру «Мої роздуми над казкою». Діти приходять до
висновку, що справжня краса відкривається тільки мудрому та мислячому.
В. О. Сухомлинський писав: «тонке відчуття краси природи, захоплення нею
-джерело радості буття і розуміння цінності життя. Краса природи - мати доброти
й сердечності».
У практиці
роботі знайшли місце уроки «життя слова», коли після інтегрованих уроків на
природі, діти говорять своє слово про побачене, складають вірші, пишуть казки, розповіді.
Кожна дитина у душі - поет. Тому час від часу практикую роботу по складанню
віршів, радію, коли діти шукають і знаходять потрібні слова, щоб висловити свої
почуття: «Діти до лісу збираються, і все навкруги посміхається», «Курличуть
в небі журавлі і Великодня ждуть в народі»,
«Росте вкрай дороги червона калина, зажурена, мов та нещасна дитина» та
ін.. Це написано не літературно обдарованими дітьми,
а тими, кого називають середніми учнями. Я намагаюсь підтримати цей росток
творчості, знайти слова похвали. Практика показує, що організована в такий
спосіб робота сприяє розвиткові в учнів емоційної сфери.
Комментарии
Отправить комментарий