Література рідного краю. Віктор Вікторович Соколов – «табурянин з діда – прадіда»

Конспект уроку для 7 класу.

Тема: Література рідного краю. Віктор Вікторович Соколов – «табурянин з діда – прадіда»

 

Мета:  розширити знання учнів про творчість письменників Світловодщини, ознайомити із життєвим шляхом і творчим доробком Віктора Соколова; активізувати пізнавальну діяльність; розвивати навички виразного читання; сприяти розвитку історико-краєзнавчої компетентності; виховувати любов до рідного міста, гордість за своїх земляків, доля яких пов’язана з нашим краєм.

 

Обладнання: портрет В. В. Соколова, фотографії, виставка його книг, листи В. Соколова, газета «Літературна Україна», карта «Літературна Світловодщина».

 

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку – дослідження.

 

 

                                                  Епіграф:

Не повторюся, не повторюйся,

Ні єдиною миттю малою!

В добрі діяння перетворюйся,

Хоч була твоя доля злою.

В добрі діяння і в добрі діла,

Ну а силу де брати – знаєш:

Припадай до свого джерела,

Хоч і в гирло уже впадаєш.

 

В. В. Соколов «До свого життя»

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

І І.Оголошення геми,мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Слово вчителя (зачитування епіграфа).

Сьогодні у нас особливий урок. Ми поговоримо про нашого земляка-письменника, уродженця історичної частини міста – Табурища. Сам Віктор Вікторович гордився, що народився в Табурищі. У книзі,подарованій ним місцевому краєзнавчому музею, він написав: «Табурянин з діда-прадіда». А коли місто відзначало 40-річний ювілей, в обласній газеті з’явились його «Деякі думки з нагоди одного ювілею». Боліло йому рідне Табурище. І мало не кожен його лист починався словами: «Які там у нас новини?». Запишіть тему уроку і поставте наголос у прізвищі Со́колов. Саме на такій вимові наполягав Віктор Вікторович. «Наш рід з діда-прадіда не визначав наголосу у своєму прізвищі на останньому складі, а лише на першому» , - писав він у своїй оповідці «З поличок пам'яті» .

 

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

 

-         До уроку ви готувалися, розділившись на  творчі групи. Надамо слово групі «краєзнавців».

 

        3.1.Учень: Наша група одержала завдання зібрати  матеріал, що стосується родини  В. Соколова. Ми побували в бібліотеках міста, школи, краєзнавчому музеї, відвідали міське літературне об'єднання «Літо». На нашу думку, найкраще на це питання Віктор Вікторович відповідає сам у «Листі до  материної пам’яті».

 

Виразне читання вірша

 

Стояла серед хати домовина,

А навкіл неї – дрібнота зелена:

Петро. Марія. Олексій. Ярина.

Іван. Димитрій. Віктор. І Олена.

Ні, я в колисці ще лежав, нівроку,

Бо був ще зовсім пуп’янок: півроку.

А поруч – батько…

Ним пишались діти,

Бо шанувало ж і усе село.

Які хрести витесував з граніту!

Діжки робив – міцніших не було!

Так, батько був умілець і трудяга.

За всіх подбати устигала ненька:

Завжди її малі сини й дочки,

Були і нагодовані, й чистенькі.

Сама ти шила кожному одіжку.

Сама вкладала вечорами в ліжко,

А ще ж до школи старшенькі ходили,

То й прослідкуй щовечора за кожним –

Чи вчило ті уроки, чи не вчило.

- Учи, дитино! Не лінись, не можна!

А дальній степ, а клопоти городні,

А порати скотину в холод клятий?

Вже важко уявити нам сьогодні –

Як ти зуміла всюди устигати?

 

Вчитель: А тепер надамо слово другій творчій групі – «біографам».

 

     3.2.Учень: Усім відомо, що вивчення творчості письменника неможливе без детального ознайомлення з його життєвим шляхом. Тому наша група одержала завдання дізнатися про життєвий шлях В. Соколова. Ось наше повідомлення:

Народився Віктор Вікторович 17 квітня 1919 року в с. Табурищі на Кіровоградщині. Про цю подію сам поет сказав:

 

Мама мене народила у квітні.

За повитуху мені була

Добра і мудра груша столітня,

Що під вікном у ту ніч розцвіла.

Нас у хатині було вже багато:

Я восьмим знайшовся – зайвим звичайно …

Та раз народився – було це свято,

Свято було пополам із відчаєм.

І  груша прийшла під вікно досвітнє

В білім очіпку, з білим букетом.

Мама мене народила у квітні –

Може, т ому я і став поетом.

                                                              «Триптих»)

 

3.3.Коли Віктору не було й півроку, померла його мати.

 

Своєї мами я не бачив зроду.

Мені іще й півроку не було,

Коли її в осінню непогоду

На кладовище віднесло село.

                                                                 («Своєї мами я не бачив зроду»)

Чорна колиска з старого корита

Тихо гойдалась, рипіла тихо.

А на ослоні, ряднинкою вкрита,

Мама моя помирала від тифу.

Потім  - свіча над високим лобом,

Потім – на цвинтар останній шлях.

Семеро сиріт ішло за гробом,

Восьмого – люди несли на руках.

                                                               («Триптих»)

3.4.Тим восьмим був Віктор. Після смерті матері його забрала до себе бездітна родина Баранців, а батько лишився зі старшими дітьми.

 

Тебе поклали під хрестом гранітним,

Над цвинтарем густішала імла.

Мене ж, сповивши, жіночка бездітна

Несла в цей час на свій куток села.

Отак з'явилась в мене друга мати,

Та й другого тепер вже мав отця.

Отак і став я жити- поживати

В оселі у Гаврила Баранця.

                                                                  («Лист до материної пам’яті»)

 

Та зв’язку зі своєю родиною Віктор не втрачав. Старші брати й сестри часто навідували його. І коли настав голодний 1933-ій рік, Віктор вирушив на Донбас до свого старшого брата.

 

   3.5.Учень: Так Віктор Соколов 13-літнім підлітком потрапив на Донбас, закінчив металургійний технікум, працював на Макіївському металургійному заводі техніком-сталеплавильником. Згодом перейшов на журналістську роботу. Тривалий час очолював Донецьку письменницьку організацію, був головним редактором журналу «Донбас». Але душа просила краси. У 1938 році було надруковано перші вірші:

Загравами плавок підпечена,

Вітрами всіма колисана,

Красива моя Донеччина,

Красива, мов казка неписана…

 

3.6. Слово «бібліографам»

Віктор Вікторович – автор трьох десятків поетичних збірок, частина з яких представлена на нашій виставці. Вони є у нашій шкільній бібліотеці, бібліотеках міста. Охочі можуть ознайомитися з ними.

 

3.7.Слово «літературознавцям»

- Нашій групі треба було визначити провідні мотиви творчості Віктора Соколова. Це вірші, роздуми, посвяти друзям, оповідки, замальовки на тему природи. Його письменницький стаж налічує більше, ніж піввіку.

Знайомлячись з його творами, ми звернули увагу на те, що у них переважає тема любові до рідного краю, вболівання за його долю, за людей праці. Його поетичний талант розкривається в пейзажній та інтимній ліриці, яка вчить нас бути добрішими, милосерднішими, жити за законами правди, краси, совісті, доброти. Один з циклів його віршів називається «Наука доброти».

 

Чого мені для щастя треба?

Ну зовсім, зовсім небагато.:

Лиш мати б над собою небо,

Зірками вишите строкато,

І працю любу, й дощик хлібний,

І силу в праведній борні.

І ще одне мені потрібне –

Всі болі й радощі земні.

                          «Чого мені для щастя треба?»

3.8. Слово вчителя: Ви зробили перший крок у вивченні поетичної спадщини нашого земляка В. В. Соколова. Дізналися про його життєвий шлях та тематику лірики. Зараз я можу відкрити вам таємницю: В. В. Соколов -випускник нашої школи. Тривалий час за свого життя він листувався з учнями. Інколи приїздив до міста, відвідував рідну школу. На жаль, Віктор Вікторович помер 4 квітня 2002 року. Похований  у місті Києві на Байковому цвинтарі. Він був членом Національної спілки письменників України. З 1950 року проживав у м. Києві по вул. Чкалова, 52 в одному будинку з Ліною Костенко й Володимиром Яворівським. Є Почесним громадянином міста Світловодська. Вулицю Колгоспну  04 лютого 2016 року перейменовано у вулицю Віктора Соколова. В одному зі своїх листів Віктор Вікторович написав вірш «Вже тане сніг у Табурищі», який я хочу запропонувати вам для вивчення напам’ять.

 

Вже тане сніг у Табурищі,

Хоч наче і недавно ліг.

Із кожним днем все ближче й ближче,

Весна ступає на поріг…

А ось уже й лелека в небі

В крутім гарцює віражі…

Мій край! Згадаю лиш про тебе,

 І тане сніг в моїй душі.

 

3.9.Усне малювання «Що уявили, прослухавши поезію»

 

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

      Складання учнями сенкану.

 

V. Рефлексія. Експрес-інтерв’ю « Про що б я запитав В. Соколова?»

 

VІ. Підсумок уроку

 

VІІ. Домашнє завдання: вивчити вірш на пам'ять, розповісти про Віктора Соколова своїм батькам, знайомим, друзям.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Досвід